Niko Huopalainen - Aluemyyntipäällikkö.

Niko Huopalainen – Aluemyyntipäällikkö

Kuka olet ja mitä teet Officeprolla?

Mie oon Niko Huopalainen ja työskentelen Savonlinnassa Officepron myymälässä. Hoidan täällä mm. tarvikemyynnin hommia, kassoja ja maksupäätteitä ja tulostuspalvelua.
Vastaan myymälän valikoiman jne. pyörittämisestä. Vapaa-ajalla aika menee perheen kanssa puuhastellessa ja lasten harrastusten parissa. Vähän siinä sivussa pelaan sulkapalloa ja koiran kanssa tulee lenkkeiltyä. Ihan perus lapsiperheen arkea.

Miten päädyit Officeprolle?

Valmistuin 2011 Tradenomiksi Mikkelin ammattikorkeakoulusta. Opiskelujen ohella olin töissä Kodinkonemyymälässä, mutta se lopetti toimintansa Savo

nlinnassa juuri samana keväänä. Sitten tuli vähän ihmettelyä, että mitäs seuraavaksi.

Myyntityö- ja asiakaspalvelukokemusta tuli lisää kesätöissä rautakaupassa. Syksyllä pitikin laittaa taas työhaku päälle. Silmään sattui lehti-ilmoitus paikallisesta “konttorikoneiden” liikkeestä, jossa oli paikka auki. IT ja elektroniikka kiinnosti, joten ajattelin, että kokeillaan. Hakemus sisään ja sitä kautta tähän päädyin. Siitä lähtien täällä ollaan oltu, syksyllä tulee 14 vuotta täyteen.

Miksi valitsit Tradenomin opinnot ja myyntityön?

Se oli vähän semmoinen yleispätevä valinta silloin. Lukion ja armeijan jälkeen ei ollut ihan selkeää suuntaa, mutta Tradenomin linjalta ajattelin pääseväni moneen eri hommaan. Kun opiskelujen ohessa tein myyntiä, asiakaspalvelua ja asennuksia, se vahvisti, että tämä ala voisi sopia minulle.

Mikä on saanut sinut viihtymään Officeprolla näin pitkään?

Ehdottomasti työn monipuolisuus ja tietynlainen itsenäisyys. Vaikka myyntijohto tukee ja auttaa, saan itse päättää aika pitkälti omasta arjestani, mitä teen ja missä järjestyksessä. Lisäksi joka päivä tuo tullessaan jotain uutta, ja hyvät asiakassuhteet tekevät työstä mielekästä.

Miltä tavallinen työpäiväsi näyttää?

Täällä myymälällä on monenlaista. Pidän liikettä auki, hoidan tulostuspalvelua, teen printtejä, julisteita ja vihkosia. Toimistotarvikkeiden asiakaspalvelua, kassoja, maksupääteasioita ja kaikenlaista muuta, mitä sattuu tulemaan. Sitten on kuljetuksia, tavaran viemistä, pieniä asennuksia. Aika laaja kirjo hommia, mitä meidän organisaatiomme pitää sisällään.

Millaisia asiakkaita sinulla on?

Kaikkea yksityishenkilöistä isoihin yrityksiin, kuntiin ja kaupunkeihin. Asiakaskunta on tosi monipuolinen.



Mikä asiakastyössä on palkitsevinta?

Se, kun onnistutaan ratkaisemaan asiakkaan pulmia ja tarjoamaan sellaisia ratkaisuja, jotka helpottavat heidän arkeaan. Pitkät asiakassuhteet lämmittävät aina mieltä.

Miten asiakkaiden tarpeet ovat muuttuneet 10 vuoden aikana?

Teknologia ja digitalisaatio ovat muuttaneet paljon. Asiakkailla on enemmän tietoa saatavilla, joten pitää itsekin olla hyvin perillä asioista. Kestävän kehityksen merkitys on myös kasvanut, ekologisuus huomioidaan eri tavalla kuin ennen.

Miten varmistat, että asiakkaat saavat parhaan mahdollisen palvelun?

Paljon on kiinni itsestä, mutta meillä on hyvä tukiverkosto organisaatiossa. Ammattitaitoinen henkilöstö ja tietysti huolto auttavat jälkihoidossa. Se, että on ammattitaitoista väkeä ympärillä, helpottaa omaa työtä huomattavasti.

Kuuluuko työhösi paljon myyntiä?

Kyllä. Tarjouslaskentaa, ratkaisujen kartoittamista ja ihan perinteistä myyntiä on päivittäin. Myynti on isossa roolissa, vaikka työ on myös paljon ”kädet savessa” -tekemistä.

Miten myyntityö on muuttunut 10 vuodessa?

Tietoa on nykyään niin helposti saatavilla, että asiakkaat tietävät usein jo paljon tuotteista ja ratkaisuista. Myyjän rooli on enemmän tarvekartoituksessa ja oikeiden ratkaisujen löytämisessä, ei niinkään pelkässä tuotteiden myymisessä.

Mitkä ovat suurimmat haasteet myyntityössä?

Talous- ja maailmantilanne vaikuttaa siihen, mitä asiakkaat uskaltavat tai pystyvät hankkimaan. Myös se, että pysyy itse ajan tasalla jatkuvasti muuttuvassa kentässä, on iso haaste.

Miten pysyt mukana kehityksessä?

Meillä on hyvä sisäinen tuki ja myynnin koulutuksia tarjolla. Lisäksi aktiivinen yhteydenpito asiakkaisiin auttaa ymmärtämään heidän muuttuvia tarpeitaan.

Mikä tekee Officeprosta hyvän myyntipaikan?

Hyvä työyhteisö ja laaja vastuu omasta työstä. Myyjillä on vapautta, mutta myös tukea silloin kun tarvitaan. Taustatiimi on todella osaava, mikä helpottaa paljon.

Onko jokin asiakastarina jäänyt erityisesti mieleen?

Ei tule heti yksittäistä tapausta mieleen, mutta kokonaisuuksia, joissa olemme pystyneet tarjoamaan isompia ratkaisuja asiakkaalle, ovat jääneet mieleen. Mutta toisaalta myös se, kun tulostuspalvelussa asiakas ilahtuu lopputuloksesta, on aina mukavaa.

Mikä on tärkein neuvo asiakkaille oikean ratkaisun löytämisessä?

Hinta ei saisi olla ainoa määräävä tekijä. Me pyrimme tarjoamaan laadukkaita ratkaisuja, jotka palvelevat asiakasta pitkällä tähtäimellä – ei vain halvimman hinnan perässä.

Miksi Officepro on hyvä kumppani asiakkaille?

Meiltä saa laajasti ratkaisuja kaikkiin toimistotarpeisiin. Paikallisuus ja joustavuus yhdistettynä vahvaan osaamiseen tekee meistä luotettavan kumppanin.

Mitä neuvoja antaisit nuorelle, joka miettii myyntiuraa?

Myyntiala on monipuolinen ja harvoin samanlainen päivä toistuu. Ihmisten kanssa työskentely on opettavaista ja palkitsevaa. Oma tyyli myyjänä kehittyy ajan myötä, eikä sitä kannata pelätä. Avoimin mielin hommaan vaan!

Scroll to Top

Tarvitsetko apua?

Jätä sähköpostiosoitteesi, niin otamme sinuun yhteyttä ensi tilassa!