Search
Close this search box.

Työergonomia ja ergonomiatuotteet

Meiltä löydät kaikki työergonomia- ja muut ergonomiatuotteet toimistoon. Sähköpöydät ja sähköiset pöydänjalat, satula- ja aktiivituolit, tasapainolaudat, ergonomiset hiiret ja rannetuet, hiiret, näppäimistöt sekä paljon muuta. Ota meihin yhteyttä ja ratkaistaan toimistosi ongelmat yhdessä.

Ergonomia hyvinvoinnin edistäjänä

Tutustu Ergonomiatuotteiden katalogiimme


Katalogistamme löydät kaiken tarvittavan, jotta voit luoda terveellisemmän ja mukavamman työympäristön.

Olipa kyseessä toimisto tai kotitoimisto, ergonomiset ratkaisumme on suunniteltu parantamaan työskentelymukavuuttasi ja tuottavuuttasi.

Katalogistamme löydät viimeisimmät tuotteet ja asiantuntijavinkit, jotka auttavat sinua ja tiimiäsi jaksamaan paremmin päivittäin.

Klikkaa ja inspiroidu uusista mahdollisuuksista!

Officepro – Ergonomia tuotekatalogi – 2024

Työn kuormittavuus

Vaikka nykyisessä tietoyhteiskunnassa tehtävä asiantuntijatyö ei ole luonteeltaan fyysistä, sisältää se kuitenkin mahdollisia kuormittavia tekijöitä. Staattinen työasento, joka on monesti vieläpä vääränlainen, voi aiheuttaa lihasten kipeytymistä ja jäykkyyttä.

Mikäli taukoja ei muisteta pitää, tai pidetään työpisteellä samassa asennossa, ei keho pääse palautumaan edes hetkittäisesti.

Liikkuminen vilkastuttaa verenkiertoa lihaksiin ja auttaa jaksamaan. Liikkuminen yleensä nostaa vireystilaa ja saat energiaa jaksaa eteenpäin.

Vääränlaiset työvälineet lisäävät työn kuormittavuutta. Huono työtuoli, väärin säädetty työpöytä tai vaikka hiirikäden rasittava asento tulevat aiheuttamaan ongelmia pitkän ajan kuluessa.

Joskus myös lyhyellä aikavälillä. Päätetyöskentelyssä oikea valaistus, näytön säädöt sekä mahdolliset käytössä olevat silmälasit näyttelevät myös isoa osaa jaksamisessa.

Selän lihaksen eivät jaksaa työskennellä pitkiä aikoja ilman taukoja. Varsinkin tilanteessa jossa edellä mainitut asiat eivät ole kunnossa. Riittävä taukojen pitäminen varmistaa myös silmälihasten jaksamisen pidempään.

Oikea lämpötilaan ja ilmanvaihtoon on myös syytä kiinnittää riittävää huomiota. Liian kylmään tai kuumaan reagoidaan herkästi. Satunnaiset lämpötilan vaihtelut ovat normaalia ja hyväksyttävää, mutta jatkuvasti väärässä lämpötilassa työskentely rasittaa niin mieltä kuin kehoakin.

Lisäksi varmaan jokainen on joskus kokenut jossain huonon ilmanvaihdon merkityksen. Väsymys kasvaa ja jaksaminen on koko ajan vaikeampaa.

Kokonaisuuden hallintaa

 
Työergonomia on kokonaisuuden hallintaa ja Officeprolla on tarjota tuon kokonaisuuden hallintaan sopivia välineitä.

Ota yhteyttä miehin ja ratkaistaan toimistosi ongelmat yhdessä. Valikoimaamme kuuluu

  • Akustiikkasermit
  • Hiiriohjaimet ja pystyhiiret
  • Sähköpöydät
  • Satulatuolit
  • Aktiivituolit
  • Perinteiset työtuoli
  • Ranne-, selkä,- jalka- ja kyynärvarsituet
  • Tasapainolaudat
  • Seisomatyömatot
  • Työpistevalaisimet
  • Säädettävät työtelineet kannettaville
  • Lisäksi muut työpiste-ergonomiaan vaikuttavat tuotteet, kuten näyttöjen varret, akustiikkasermit ja johtojen hallintaan tarkoitetut tuotteet.

Ergonomia hyvinvoinnin edistäjänä

Jaksaminen on kaikkien etu

Työssä jaksaminen on sekä kansantalouden että yksilön edun mukaista. Jokainen voi henkilökohtaisilla elämäntavoillaan ja ratkaisuillaan vaikuttaa työssä jaksamiseen.

Monipuolinen ravinto, liikunta, lepo ja stressitön vapaa-aika edesauttavat palautumista ja työssä jaksamista. Mutta yksilön vapaa-ajalla tekemät ratkaisut eivät yksin riitä varmistamaan työssä viihtymistä ja jaksamista.

Työpaikalla tehtävillä toimilla on kuitenkin suora ja suurempi merkitys työhyvinvoinnin turvaamisessa.

Ergonomiakalusteita toimistoympäristössä.

Ergonomia

Ergonomia on tekniikan ja toiminnan sovittamista ihmisille. Sen avulla parannetaan ihmisen turvallisuutta, terveyttä ja hyvinvointia sekä järjestelmien häiriötöntä ja tehokasta toimintaa. Ergonomian tavoitteena on kehittää fyysistä toimintaa kokonaisuutena siten, että se on ihmiselle sopivaa toistomääriltään ja voiman tarpeiltaan.

Hyvä työtulos on saatava aikaan siten, että työntekijän voimavarat sekä työ- ja toimintakyky säilyvät mahdollisimman pitkään.

Fyysistä toimintaa voidaan säädellä ratkaisevasti ergonomian keinoin. Tarvittava voimankäyttö ja työtahti voidaan määrittää ihmisen suorituskykyyn nähden sopivaksi.

Apuna voidaan käyttää teknisiä apuneuvoja, kuten koneita ja laitteita. Fyysinen ympäristö ja välineet voidaan myös mitoittaa niin, että ihmisen oma voimantuotto on paras mahdollinen.

Työn ajallisten puitteiden määritteleminen, kuten työskentelyjaksot ja tauotus, ovat ergonomian keinoja järjestellä työtä.”

*Työterveyslaitos

Työn kuormittavuus

Vaikka nykyisessä tietoyhteiskunnassa tehtävä asiantuntijatyö ei ole luonteeltaan fyysistä, sisältää se kuitenkin mahdollisia kuormittavia tekijöitä. Staattinen työasento, joka on monesti vieläpä vääränlainen, voi aiheuttaa lihasten kipeytymistä ja jäykkyyttä.

Mikäli taukoja ei muisteta pitää, tai pidetään työpisteellä samassa asennossa, ei keho pääse palautumaan edes hetkittäisesti.

Liikkuminen vilkastuttaa verenkiertoa lihaksiin ja auttaa jaksamaan. Liikkuminen yleensä nostaa vireystilaa ja saat energiaa jaksaa eteenpäin.

Vääränlaiset työvälineet lisäävät työn kuormittavuutta. Huono työtuoli, väärin säädetty työpöytä tai vaikka hiirikäden rasittava asento tulevat aiheuttamaan ongelmia pitkän ajan kuluessa.

Joskus myös lyhyellä aikavälillä. Päätetyöskentelyssä oikea valaistus, näytön säädöt sekä mahdolliset käytössä olevat silmälasit näyttelevät myös isoa osaa jaksamisessa.

Selän lihaksen eivät jaksaa työskennellä pitkiä aikoja ilman taukoja. Varsinkin tilanteessa jossa edellä mainitut asiat eivät ole kunnossa. Riittävä taukojen pitäminen varmistaa myös silmälihasten jaksamisen pidempään.

Oikea lämpötilaan ja ilmanvaihtoon on myös syytä kiinnittää riittävää huomiota. Liian kylmään tai kuumaan reagoidaan herkästi. Satunnaiset lämpötilan vaihtelut ovat normaalia ja hyväksyttävää, mutta jatkuvasti väärässä lämpötilassa työskentely rasittaa niin mieltä kuin kehoakin.

Lisäksi varmaan jokainen on joskus kokenut jossain huonon ilmanvaihdon merkityksen. Väsymys kasvaa ja jaksaminen on koko ajan vaikeampaa.

Kokonaisuuden hallintaa

 
Työergonomia on kokonaisuuden hallintaa ja Officeprolla on tarjota tuon kokonaisuuden hallintaan sopivia välineitä.

Ota yhteyttä miehin ja ratkaistaan toimistosi ongelmat yhdessä. Valikoimaamme kuuluu

  • Akustiikkasermit
  • Hiiriohjaimet ja pystyhiiret
  • Sähköpöydät
  • Satulatuolit
  • Aktiivituolit
  • Perinteiset työtuoli
  • Ranne-, selkä,- jalka- ja kyynärvarsituet
  • Tasapainolaudat
  • Seisomatyömatot
  • Työpistevalaisimet
  • Säädettävät työtelineet kannettaville
  • Lisäksi muut työpiste-ergonomiaan vaikuttavat tuotteet, kuten näyttöjen varret, akustiikkasermit ja johtojen hallintaan tarkoitetut tuotteet.

Usein kysytyt kysymykset = UKK

Ergonomia on tieteenala, joka keskittyy ihmisen ja hänen ympäristönsä välisen vuorovaikutuksen tutkimiseen ja optimointiin. Ergonomian tarkoituksena on parantaa ihmisten hyvinvointia, terveyttä, turvallisuutta ja suorituskykyä erilaisissa työ- ja elinympäristöissä.

Ergonomia pyrkii sovittamaan työympäristön, työvälineet, työtehtävät ja työskentelytavat ihmisten fyysisiin, psyykkisiin ja sosiaalisiin tarpeisiin. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sopivien työkalujen ja kalusteiden käyttöä, työasentojen ja liikkeiden optimointia sekä tietokoneiden ja muiden teknologisten laitteiden käytön terveellistä ja turvallista suunnittelua.

Hyvä ergonomia tarkoittaa sitä, että työympäristö on suunniteltu niin, että se tukee työntekijöiden fyysistä ja psyykkistä terveyttä, hyvinvointia ja suorituskykyä. Tämä edellyttää työympäristön, työvälineiden, työtehtävien ja työskentelytapojen suunnittelua ja optimointia ihmisen tarpeiden mukaisesti.

Hyvä ergonomia voi auttaa ehkäisemään työperäisiä sairauksia ja vammoja, kuten selkä- ja niskakipuja, silmäoireita ja nivelongelmia. Se voi myös parantaa työn tehokkuutta, tuottavuutta ja laatua, ja vähentää sairauspoissaoloja ja työkyvyttömyyttä.

Ergonomian parantaminen vaatii usein monia erilaisia toimenpiteitä työympäristön, työvälineiden, työtehtävien ja työskentelytapojen suunnittelussa ja optimoinnissa. Tässä on muutamia tapoja, joilla ergonomiaa voi parantaa:

Arvioi työympäristö: Tarkista, että työympäristö on suunniteltu siten, että se sopii käyttäjilleen. Arvioi esim. valaistus, lämpötila, ilmanvaihto ja melutaso. Varmista, että työympäristö on siisti ja järjestetty.
Valitse sopivat työkalut ja kalusteet: Valitse työkalut ja kalusteet, jotka sopivat käyttäjilleen. Työtuolin ja -pöydän tulisi olla säädettäviä, jotta ne voidaan säätää sopivaksi käyttäjän pituuden ja kehon asennon mukaan. Ergonomisten hiirien ja näppäimistöjen käyttö voi vähentää käsi- ja rannevaivoja.
Huomioi työasento: Huomioi työasento työtehtävän aikana. Työasennon tulisi olla mahdollisimman luonnollinen ja rento. Vältä pitkiä ajanjaksoja samassa asennossa ja muista pitää taukoja.
Kouluta työntekijöitä: Kerro työntekijöille ergonomiasta ja sen tärkeydestä. Opeta oikeita työskentelytapoja, joilla rasitusta ja vammoja voidaan välttää.
Seuraa työntekijöiden terveyttä: Seuraa työntekijöiden terveydentilaa ja kysy palautetta ergonomiasta. Reagoi nopeasti, jos havaitset työntekijöiden oireita tai sairauksia, jotka saattavat johtua huonosta ergonomiasta.
Arvioi ja paranna ergonomiaa jatkuvasti: Pidä yllä tietoa uusista työvälineistä ja -menetelmistä, jotka voivat auttaa parantamaan ergonomiaa.

Ergonomian parantaminen edellyttää yhteistyötä työntekijöiden, työnantajien ja ergonomian asiantuntijoiden välillä. Kaikki osapuolet voivat tehdä osansa työympäristön turvallisuuden ja työntekijöiden hyvinvoinnin varmistamiseksi.