Olli Holopainen – Aluemyyntipäällikkö

Kuka olet ja mitä teet Officeprolla?

Olen Holopaisen Olli ja toimin aluemyyntipäällikkönä.

Kuinka pitkään olet työskennellyt Officeprolla ja missä tehtävissä?

Tulin taloon 2019 elokuussa, myyn toimistotekniikkaa. IT-palveluita ja laitteita, infonäyttöjä, AV-, ja tulostuslaitteita.

Olet tehnyt pitkän uran myynnin parissa, miten päädyit tälle alalle?

Olin kauppaoppilaitoksen jälkeen vajaan vuoden kirjanpitäjänä, Kajaanilainen Xerox kauppias etsi myyntineuvottelijaa. Kävin haastattelussa, kauppias kysyi, juonko kahvia vai teetä, vastasin kahvia – työt alkoivat.

Miten yrittäjätausta ja kokemuksesi muissa organisaatioissa ovat vaikuttaneet työskentelytapaasi nykyisessä roolissasi?

Olen ollut tosiaan yrittäjänä ja kauppiaana 15 vuotta. Olen tottunut järjestämään asiat omin päin ja myöskin toteuttamaan ne.  Olen myös myynyt muita merkkejä monitoimilaitteista, joten on helpompi perustella Xeroxin hyvä puolia. Olen myös asunut 14 vuotta Vaasassa ja sieltä on tarttunut pohjalaista tapaa tehdä ja nähdä asioita.

Millaisia asiakkaita palvelet ja millä alueilla toimit?

Pieniä, keskisuuria yrityksiä, kuntia, kouluja, osallistun myös isoihin kilpailutuksiin.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?

Soittelen asiakkaille, teen kampanjoita, teamssissa ollaan paljon, kierrän asiakkaita, asennan, koulutan, kaikki päivät ovat erilaisia.

Miten suuri alueesi, Kainuu, Pohjois-Savo ja Pohjois-Pohjanmaa, vaikuttaa työrytmiin ja asiakassuhteiden rakentamiseen?

Sinne mennään missä asiakkaat ovat, suunnittelen menot pari viikkoa eteenpäin. Asiakkaiden kanssa säännöllinen toimiminen luo pitkiä luottamuksellisia asiakassuhteita.

Mihin ratkaisuihin oma myyntisi tällä hetkellä keskittyy

Tulostusratkaisut, Info-tv:t, AV-laitteet. Myyn juurikin noita kaikkia. Olen aina pyrkinyt siihen, että mitä myyn, sen osaan kouluttaa ja asentaa, sillä olen pärjännyt ja saanut rakennettua luottamuksen tarjota kaikkia yrityksemme tuotteita.

Mikä osa-alue näistä on erityisesti sinulle mieluinen tai vahvin?

Info tv:t, meillä on tosi hyvät tuotteet ja luotettavat tavarantoimittajat. Lisäksi aihe kiinnostaa asiakkaita.

Millainen projekti tai asiakasratkaisu on jäänyt erityisesti mieleen,  hyvässä tai haastavassa mielessä?

Eräälle hotellille asennettiin 100 televisiota, oli fyysisesti raskasta mutta lopputulos palkitsi, ja asiakas on ollut tyytyväinen.

Miten myyntityö on muuttunut urasi aikana?

Ennen pääsi käymään missä vain, kun myyjiä oli vähemmän, asiakkaat vastasivat puhelimeen ja tilauksia tuli faksilla. Oli kopiokoneiden pääkäyttäjiä ja pidettiin asiakastilaisuuksia. Helsinkiin mentiin messuille asiakkaiden kanssa ja lähtijöitä oli.

Mikä säilyy ajassa, mitä ei ole teknologialla tai digitaalisuudella voitu korvata?

Asiakkaiden kanssa kohtaamisia, kun pääsee keskustelemaan asiakkaan kanssa heidän toimistoissaan, näkee ja kuulee ihan eri tavalla kuin jossain teamssissa.

Mitä ratkaisevia taitoja myyjä tarvitsee tänä päivänä, erityisesti teknisessä B2B-myynnissä?

Pitää edelleen kuunnella ja kartoittaa tarpeita, se ei ole koskaan muuttunut. Osaaminen ja kilpailijatietous pitää olla hanskassa ja Asennetta palvella.

Miten itse pidät osaamisesi ajan tasalla?

Opiskelen tuotetietoutta, osallistun koulutuksiin, pidän aktiivisesti yhteyttä tavarantoimittajiin ja jaetaan tietoutta työkavereiden kanssa.

Miten rakennat pitkiä asiakassuhteita ja miten niitä pidetään yllä?

Olemalla kiinnostunut asiakkaan toiminnasta, käymällä säännöllisesti, tarjoamalla uutuuksia ja hyväksi todettuja tuotteita ja juttelemalla muustakin, kun töistä.

Onko sinulla esimerkkiä tilanteesta, jossa asiakassuhde on erityisesti kasvanut yhteistyöksi?

Aloitin yhteistyön toimittamalla Kinnarpsin työtuoleja, joita asiakas oli testannut ja valinnut minut toimittajakseen. Vaihdoin sitten kaikki talon monitoimilaitteet ja lopulta kaikki neuvotteluhuoneiden tekniikat ja info-tv:t. Minulta kysytään ratkaisua ongelmiin ja sitä kautta yhteistyö syvenee.

Miten yhteistyö oman tiimin kanssa toimii, vaikka fyysinen etäisyys voi olla pitkä?

Keskustelemme useasti puhelimella ja teamssilla.

Mikä tekee Officeprosta hyvän paikan työskennellä myyjän näkökulmasta?

Työ on itsenäistä ja oman ajan suunnittelu on itsestä kiinni. Meillä on hyvä henki ja jutellaan paljon ja jaetaan kokemuksia.

Miten organisaation tuki näkyy arjessa, kun työ tapahtuu paljon itsenäisesti?

Meillä on vapaus tehdä asioita, työaikaa ei seurata ja meillä on hyviä etuja työkyvyn säilymiseen

Onko jotain, mitä arvostat erityisesti nykyisessä työyhteisössä?

Meillä jaetaan onnistumisia, vapaus keskittyä omiin vahvuuksiin tuotemyynnissä

Miten Kajaani ja pohjoisen alueet näkyvät työssäsi?

Olen syntynyt täällä ja täällä on kavereita, osasta on tullut asiakkaitakin. Täällä on pitkät välimatkat ja kaikki tietävät sen. Pitää tykätä liikkumisesta ja pitkistäkin taipaleista. Päivät voivat olla joskus pitkiä

Mitä etuja tuo se, että tunnet alueesi kulttuurin ja asiakkaat syvällisesti?

Kainuulaiset, Oululaiset ja Pohjalaiset ovat kaikki erilaisia, Pitkällä kokemuksella siitä on apua, kun tapaa ihmisiä laajalla alueella

Millainen oppi on kantanut parhaiten myyntityössäsi vuosien varrella?

Kun kerralla tekee kunnolla niin ei tartte sataa kertaa paikata.

Mitä neuvoja antaisit nuorelle, joka haluaa myyntityöhön, erityisesti teknisen B2B-myynnin pariin?

Ole kiinnostunut asiakkaistasi, ole oma itsesi ja opettele tuotteesi niin selviät tilanteesta kuin tilanteesta. Ei kannata brassailla teknisillä termeillä eikä leikkiä muuta kuin on.

Mitä sanoisit itsellesi urasi alkuvaiheessa?

Kyllä lähtee!

Scroll to Top

Tarvitsetko apua?

Jätä sähköpostiosoitteesi, niin otamme sinuun yhteyttä ensi tilassa!