Asiakasreferenssi
Markku Puustinen, Matkailupalvelujen johtaja, Valamon luostari
Valamon munkkiluostari on ortodoksisen uskonelämän ja kulttuurin elävä keskus ja ainutlaatuinen käyntikohde. Valamon luostari kuuluu Suomen ortodoksiseen kirkkoon, joka on autonominen kirkko Konstantinopolin patriarkaatin alaisuudessa. Luonnonkauniilla Heinävedellä sijaitseva luostari ottaa vieraita vastaan ympäri vuoden. Nykypäivän ihmiselle luostarin levollinen ilmapiiri ja ympäröivä luonto tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden rauhoittumiseen kaukana kaikesta kiireestä.
Miten päivä on sujunut, Matkailupalvelujen johtaja Markku Puustinen Valamon luostarista?
Kiitos, hyvin on sujunut. Tässä vasta päivää käynnistelty ja suunniteltu, mitä tänään tapahtuu.
Tulevana viikonloppuna tosiaan on semmoinen matkailumarkkinointitapahtuma täällä Luostarissa. Sitä nyt tässä vielä suunnitellaan loppuun ja viimeistellään kaikki yksityiskohdat sen suhteen. Odotellaan mielenkiintoista viikonloppua.
Kerroit tuossa aiemmin, että olet suhteellisen uusi tehtävässä. Milloin aloitit?
Aloitin viime vuonna, eli vuonna 2024 tuossa loppukesästä täällä Luostarissa. Paikka on aika lailla uusi.
En ole aikaisemmin käynyt montaa kertaa täällä vierailemassa. Mielenkiintoinen kokonaisuus kyllä.
Onko tähän mennessä ollut mitään mieleenpainuvaa hetkeä tästä Luostarista?
No kyllä niitä paljonkin on, mutta ehkä viimeisimpänä varmasti tuo pääsiäisen aika, mikä nyt oli tuossa vähän aikaa sitten.
Joka tietysti on semmoinen vuoden tärkein tapahtuma ja ajankohta ortodoksisessa Luostarissa ja elämänmenossa. Olin täällä sen pääsiäisen viettämässä ja tutustumassa ja haistelemassa ilmapiiriä. Se oli kyllä aikamoinen kokemus yöpalveluineen ja yö ruokailuineen.
Kello puoli kolme aloitettiin ruokailua silloin sitten yöpalvelujen jälkeen. Asiakkaita oli mukavasti, majoittuvia asiakkaita vuosikausiin ennätyspaljon, ja sitten päiväsaikaan kävi päiväkävijöitä sitten vierailemassa, syömässä ja palveluksissa. Oli ihan kyllä elämys.
Mikä sai Valamon luostarin harkitsemaan infonäyttöjen käyttöönottoa?
Pitkään täällä on sitä pohdittu, että miten pystyisi tehostamaan ja parantamaan sisäistä viestintää, mutta ennen kaikkea asiakasviestintää täällä paikan päällä.
Tähän asti on toimittu hyvin perinteiseen malliin. Flyereillä ja esitteillä ja paperilappusilla tuolla seinissä joka paikassa. Siihen nähtiin selkeä parannustarve, että ne täytyy nyt saada tämän päivän tasolle.
Millaisia viestinnällisiä haasteita tai kehitystoiveita oli ennen infonäyttöjen hankintaa? Semmoista ajantasaista viestintää on helpompi tehdä sähköisen hallintajärjestelmän kautta.
Täsmällisemmin ja ajankohtaisemmin. Ehkä paremmin tämän päivän asiakkaille ja ihmisille nähtäväksi.
Miten päädyitte valitsemalla yhteistyö Officepron kanssa ja kuinka iDiD-järjestelmä tuli mukaan?
Officepro kanssa on tehty yhteistyötä aikaisemmin. Sieltä keskustelujen pohjalta lähti tämä idea liikkeelle. Officepro edustaja ehdotti ja toi esille, että tällainen järjestelmä on olemassa. Muutamia vaihtoehtoja kartoitettiin, mutta tämä vaikutti sopivammalle meille.
Miten infonäyttöjen käyttöotto sujuu?
Käyttöotto on sujunut hyvin. Pikkuhiljaa opetellaan käyttöön. Muutamia pohjia on tehty ja käytännössä peruskoulutus. Muutama henkilö, kolme henkilöä käytännössä päivittää infonäyttöjä.
Onko kolmella eri henkilöllä eri rooli viestinnässä?
Yksi henkilö hoitaa opiston kurssien osalta viestimistä kahdella näytöllä. Muut, kuten palvelukeskus, ravintola ja kulttuurikeskus ovat enemmän luostarin palveluiden viestimistä. Ravintolan puolella ruokalista on tärkeää tuoda esille ja päivittää. Siinä näkyy koko viikon ruokalista.
Kulttuurikeskuksessa on näyttelyt, museot ja kirjasto. Siellä näytöllä on enemmän kulttuuripuolen asiaa.
Palvelukeskuksessa on monipuolisemmin kaikille sisältöä.
Yleensä ensimmäisen kerran asiakkaat tulevat palvelukeskuksiin. Siitä on hyvä kertoa laajemmin.
Mitä asiakkaat ovat reagoineet infonäyttöihin?
Positiivisesti. En ole kuullut paljon palautetta. Ymmärtääkseni ravintolan ruokalista on löydetty heti ja sitä on haettu. Samoin palvelukeskuksessa ihmiset ovat jääneet katsomaan, mitä täällä tapahtuu ja mitä on tulossa.
Mitä henkilökunta on sitten suhtautunut, varsinkin he, jotka päivittävät näitä?
Positiivisesti kyllä. Se on ehkä enemmän meistä kiinni. Otetaan kaikki se hyöty irti. Sovitaan sitten keskenämme roolit, kuka päivittää ja mitä ja milloin.
Se varmaan tässä pikkuhiljaa selkenee, kun opitaan vähän enemmän itsekin. Ainahan jotkut haluavat pitää kiinni vanhoista tavoista viestiä ja tulostella paperilappuja, mutta pääsääntöisesti kyllä positiivisesti, kun asia on tuotu esille ja kerrottu, mistä on kysymys.
Oletteko huomanneet muutoksia viestinnän sujuvuudessa tai vierailijoiden kokemuksissa?
Kyllä se on parantunut jo näin lyhyelläkin kokemuksella. Voisin sanoa, että on tullut tarpeeseen.
Miten infonäytöt tukevat luostarin hengellistä ja kulttuurista ilmapiirejä?
Ehkä semmoisia ennakko-odotuksia olikin, miten se sähköinen tämän päivän viestintä tänne sopii. Mutta se on ehkä ihan turhaa pelkoa. Kyllä se sopii hyvin ja uskotaan, että sitä kautta pystytään monipuolisemmin tuomaan luostarin palveluita ja kulttuuria esille.
Voiko sanoa, että luostari elää ajassa mukaan?
Kyllä. Perinteitä kunnioitetaan tietysti, mutta halutaan tässä ajassa olla ja elää. Niin kuin kaikessa muussakin luostarin toiminnassa, niin pyritään hyödyntämään näitä nykyaikaisia välineitä.
Onko teillä nyt suunnitelmia laajentaa tai kehittää infonäyttöjen käyttöä tulevaisuudessa?
Tällä hetkellä ei ole suunnitelmia vielä. Nyt pyritään opettelemaan näiden nykyisten kanssa ja ottamaan kaikki hyötyjä ja iloa irti siitä. Kuunnellaan palautteet ja kommentteja asiakkailtakin, että miten ne toimii ja missä voisi olla vielä parannettavaa ja missä voisi olla lisää.
Saa nähdä sitten jossain vaiheessa, kun nyt päästään ensin näiden kanssa kunnolla. Ottamaan näistä kaikkia irti.
Millaista oli tehdä yhteistyötä Officepron kanssa?
No siis helppoa on ollut tehdä yhteistyötä, ja yhteistyö on ollut joustavaa ja ei ole kyllä sen suhteen mitään moittimista. Tokihan tässä, kun luostarissa ollaan, täytyy nämä sopimukset ja periaatteet vähän eri tavalla ehkä käydä läpi kuin normaalisti jossakin toisessa organisaatiossa.
Oliko jokin osa-alue erityisen onnistunut tai mieleenpainuva?
No eipä oikeastaan. Suunnittelusta lähtien ja sopimuksesta lähtien ja asennusvaiheeseen asti kaikki on toiminut hyvin. Ei ole oikeastaan mitään sellaista erityistä. Kaikki on sujunut hyvin, kyllä.
Suosittelisitteko Officeprota vastaaviin projekteihin muille organisaatioille?
Ehdottomasti! Ehdottomasti voin suositella, kyllä. Ja tuo iDiD-järjestelmä on kyllä monipuolinen ja helppo käyttää.
Jos toinen perinteikäs kohde harkitsee vastaavaa ratkaisua, mitä haluaisitko sanoa heille?
No rohkeasti vaan kokeilemaan ja testaamaan ja käyttöönottoon. On varmasti paljon mahdollisuuksia, kun vaan osaa sieltä hyödyntää niitä. Ilman muuta.
Onko loppusanoiksi vielä jotain, mitä haluaisit tässä mainita Officeprosta tai infonäytöistä tai iDiD-järjestelmästä?
No kiitokset Officeprolle yhteistyöstä ja kumppanuudesta tässä vaiheessa. Tästä on hyvä lähteä jatkamaan.