Officepro

Blogit, kirjoitukset, tarinat, ajatukset

Asiantuntijamme palvelevat koko suomen alueella. Kaikkien toimipaikkojemme yhteystiedot löydät tästä.

Blogit

Miksi infonäyttö, info-tv tai mainosnäyttö?

2.3.2021

Officepro Finland Oy - Markkinointikoordinaattori Nikke Ehrukainen
Nikke Ehrukainen
Markkinointikoordinaattori, Officepro Finland Oy

Yhteiskunta ja sen infrastruktuuri muuttuvat koko ajan. Ihmisten halu ja kyky käsitellä tietoa on jatkuvassa murroksessa. Nykyisessä tietoyhteiskunnassa, jossa viestintää on tarjolla monikanavaisesti, on tärkeää kiinnittää ihmisten huomio haluttuun asiaan tehokkaasti.

Vaikka joskus tunnemme suorastaan informaatioähkyä, kaipaamme kuitenkin viestintää.

Mikäli viestintää ei ole tarjolla, etsimme sitä automaattisesti itse. Siinä missä vuosikymmen sitten otimme vaikkapa odotushuoneessa käteemme sanomalehden, kaivamme nyt älylaitteen esiin. Vaikka sanotaan että tieto lisää tuskaa, etsimme uutta tietoa kuitenkin jatkuvasti.

Tekniikan kehittyessä viestintä on muuttunut. Myös ihmisten oletukset viestinnästä muuttuvat.

Haluamme olla koko ajan “ajan hermolla”. Tämän päivän sanomalehti pitää sisällään eilisen uutisia ja varsinkin uutisvirrassa sähköiset kanavat ja infonäytöt kasvattavat merkitystään.

Nykyaika

Nykyaikaiset viestisovellukset vastaavat hyvin ihmisten yhteisöllisyyden tarpeeseen. Entisinä aikoina tapaamispaikkoja olivat, kylän kirkot, kaupat, kahvilat ja torit. Ihmiset kokoontuivat yhteen ja siellä vaihdettiin uusimmat uutiset ja juorut.

Nykyään, varsinkin vallitsevan Covid-19 epidemian aikana, fyysinen tapaaminen on vähentynyt ja ihmiset kokoontuvat sähköisesti. Internetin ilmaisissa, avoimissa kanavissa jokainen voi osallistua lähes mihin tahansa keskusteluun.

Facebook ja Twitter ovat nykypäivän torit ja markkinat.

Vaikka fyysinen kontakti puuttuu, ihmisiä on paikalla enemmän kuin koskaan ennen. Uutiset, juorut ja tavarat vaihtavat omistajaa, kellon ympäri. Jos et ole läsnä siellä missä ihmiset kokoontuvat, et saa ääntäsi kuuluviin.

Infotaulut vastaavat nykypäivänä ihmisten tiedon tarpeeseen.

Oli kyseessä sitten julkinen toimija tai yksityisyrittäjä, tieto välittyy siellä missä ihmiset liikkuvat. Kauppatorin keskeiselle paikalle sijoitettu infonäyttö tulee nähdyksi.

Infotaulut

Fysologinen tosiasia on, että katsee kääntyy liikkeen suuntaan.

Infotaulujen vaihtuvat sisällöt keräävät ihmisten huomion paljon paremmin kuin staattinen mainos.

Kesäiset torit ovat paikkoja missä ihmiset viihtyvät. Julkinen toimija, kaupunki, kunta tai vaikkapa seurakunta pystyy tiedottamaan helposti palveluistaan infotaulun avulla näkyvällä paikalla.

Täytyy myös muistaa, että hyvin kerrottu viesti kulkee eteenpäin myös ihmisten välityksellä, ikiaikaisten perinteiden mukaan.

Esimerkiksi kaupunki pystyy helposti huomioimaan vaikka turistien tarpeet tiedottamisessaan.

Mistä löytyy julkinen WC, tai missä on lähin kirjasto tai vaikka neuvola. Millaista ohjelmaa tarjoaa kaupunginteatteri tai missä on uimaranta?

Torilla oleva infotaulu antaa hyvin tilaa myös kaupallisille toimijoille. Keskeisellä paikalla oleva suuri näyttö tulee varmasti nähdyksi. Jo yksistään suuri pinta-ala  mahdollistaa usen toimijan samanaikaisen tiedottamisen tai mainostamisen.

Kaupalliset tiedotteet

Mahdollisuus ohjelmoida mainoksiin erilaisia näyttöaikoja tuo myös reilusti lisää näkyvyyttä ja samalla parantaa infonäytön käyttöastetta.

Mainosten hinta luonnollisesti tippuu, mitä useampi laskua on maksamassa. Samalla ajankohtainen ja kohderyhmän tavoittava mainostaminen lisääntyy.

Kahvilat voivat aamulla mainostaa kahvia, aamupuuroa ja uunituoreita piirakoitaan. Keskipäivällä lounasravintolat voivat mainostaa omia lounastarjouksiaan. Iltapäivällä samassa näytössä voi olla mainoksia Takeaway -ruuasta.

Vastoin yleistä luuloa kilpailu ei ole välttämättä pahasta. Saman alan toimijoiden mainostaminen tai läsnäolo samassa paikassa ei vähennä omia asiakkaita, vaan tuo niitä lisää yhtäläisesti kaikille.

 Tämä on helposti nähtävissä kauppakeskuksissa. Mitä enemmän liikkeitä on samassa paikassa, sitä suurempi määrä mahdollisia asiakkaita kaikille on tarjolla.

Liikkuva kuva vangitsee huomion ja tuo parhaimmillaan sijoitetun pääoman takaisin hyvin helposti.

Arjen hallinta

Kaikki eivät tietenkään pääse tai halua mukaan keskikaupunkien suurille areenoille. Siitä huolimatta samat lainalaisuudet pätevät myös pienemmillä näytöillä.

Ohjelmoitava info-tv välittää viestejä, tiedottaa, mainostaa tai on parhaimmillaan interaktiivinen apulainen jokapäiväisten asioiden hoidossa.

Taloyhtiön porrasnäytöstä voi varata sauna- tai pyykkitupavuoron helposti omilla tunnuksilla.

Pikaruokalassa voit tehdä ja maksaa tilauksen käyttämällä kosketusnäyttöä. Autohuolto tai luontaistuotekauppa voi mainostaa ajankohtaisia tarjouksiaan oman liiketilansa ulkoseinällä tai vaikka näyteikkunassa.

Koulu voi tarjota oppilaille ja opettajille ajantasaista tietoa tilojen käytöstä, ruokalistoista, terveydenhoitajan päivystyajoista ja kaikista muista arkeen vaikuttavista asioista.

Helppous

Nykyaikaiset infonäytöt ovat säänkestäviä, interaktiivisia, ohjelmoitavia sisällönhallinta-järjestelmiä. Mutta silti helppokäyttöisiä, ihmisen ihmisille suunnittelemia.

Ei kannata säikähtää RSS- syötteitä, html5-koodia, integraatioita tai muita teknisiä termejä. Kaikilla asioilla on oltava nimi. Jos se nimi ei kuulu omaan arkikieleen tai on täysin vieras, sen omaksuminen voi tuntua aluksi työläältä.

Termistöstä huolimatta tämän päivän infonäytöt ovat mahdollisimman käyttäjäystävällisiä, monikielisiä, käyttäjää opastavia ja omalla kännykällä ylläpidettäviä.

Jos käytät puhelinta muuhunkin kuin puheluiden soittamiseen, osaat käyttää myös infonäyttöä.

Mutta jos vieläkin mietit, onko infonäytön hankkiminen varmasti järkevää, kokeile ensin vaikka tavallista ilmoitustaulua.

Vie se vilkkaan kadun varteen ja pidä siitä huoli ympäri vuoden. Se kestää varmasti sateet, tuulet ja lumituiskut. Kukaan ei varmasti vie siihen nastalla kiinni laittettuja lappuja pois, ei edes tuuli.

Ja jos viekin, ei se haittaa. Viet siihen kuitenkin uusia lappuja joka päivä. Kyllä mustekynä kestää aikaa ja näkyy hyvin. Varmasti saat myös jonkun muunkin innostumaan näin hyvän viestintä-välineen käytöstä. Hän kyllä jakaa mielellään kustannuksia ja ylläpitovastuuta kanssasi.

Niinpä. Asiat muuttuvat erilaisiksi, kun niitä alkaa vertailemaan muihin mahdollisiin vaihtoehtoihin. Tosin ennen kaikki oli paremmin.

Vai oliko sittenkään?

#infonäyttö #infotv #infotaulu #mainosnäyttö #tietoyhteiskunta #viestintä #informaatioähky #sanomalehti #älylaite #uutiset #uutisvirta #viestisovellus #internet #facebook #twitter #tiedottaminen #mainostaminen #kilpailu #huomio #interaktiivinen #porrasnäyttö #kosketusnäyttö #näyteikkuna #säänkestävä #ohjelmoitava #sisällönhallintajärjestelmä #helppokäyttöinen #rss# #html5 #integraatio #käyttäjäystävällinen #monikielinen #opastava #kännykkä #ylläpito #ilmoitustaulu

Paperiton vessa… ei kun konttori! Lue 7 syytä miksi itseisarvo ei ole tärkeää, vaan toiminnallisuus ja tehokkuus.

4.2.2021

Officepro Finland Oy - Myyntijohtaja Jari Turunen
Jari Turunen
Myyntijohtaja, Officepro Finland Oy

Paperi viestinnän välineenä

Paperi on dokumenttimuodossa jo tuhansia vuosia vanha tapa säilyttää ja jakaa tietoa. Paperin käytön loppumista on mediavälineenä eli tulosteena, painotuotteena tai kopiona ennustettu jo 70-luvulta lähtien.

Kuitenkin vasta viimeisen n. 10 vuoden aikana paperin kulutus on taittunut ja kääntynyt yleismaailmallisesti loivaan laskuun.

Silti maailmassa vielä tulostetaan triljoonia sivuja vuosittain.

Paperi työvälineenä

Toimistojen ja tehtaiden työnkulku etenee nykyään sähköisissä järjestelmissä.
Enää välttämättä tarvita edes sähköisiä dokumentteja (Word, PDF jne).

Officepro Finland Oy - Blogit Jari paper_2

Paperia ei enää tarvitse tulostaa monien prosessien välivaiheissa eikä organisaatiossa tarvitse jakaa paperisia dokumentteja, vaan työntekijät lukevat asiat järjestelmistä.

Myös markkinointi toimii suurelta osin digitaalisissa kanavissa. Hyvin yleisesti asiakkaalle tarjotaan linkkiä tai verbaalisesti pyydetään lukemaan asiat nettisivulta. Niin tässäkin viestissä.

On kuitenkin tilanteita, joissa paperi puolustaa paikkaansa tehokkaimpana ja edullisimpana viestintämuotona.

Seitsemän syytä paperille

  • Jos hän, jolla on viestittävää face to face tilanteessa ja pyytää kuulijaansa menemään osoitteeseen www.jotain… jättää hän savolaisittain sanottuna silloin vastuun kuulijalle.

    On kohteen aktiivisuudesta, kiireestä tai muistista riippuvaista käykö hän asian lukemassa nettisivulta vain unohtaako sen saman tien.

  • Jos viestinnän kohteelle lähetetään tai ojennetaan paperidokumentti, on se kohteelle se helpoimman tavan tie. Sisältö yleensä luetaan ja jos se on kiinnostavaa, kyseinen paperi voi elää pitkiäkin aikoja saajansa pöydällä, hyllyllä tai mapissa.

Meistä tuskin monikaan olisi tietoinen esimerkiksi
Tokmannin, Lidl:n tai Gigantin tarjouksista, jos ne eivät tulisi meille paperimuodossa joka viikko.

  • Paperi on nykyisin lisätehoste, eikä sulje pois digitaalista vaihtoehtoa. Asiat löytyvät myös sieltä verkosta, jos niin halutaan.
    Paperi ei korvaa digiä eikä digi korvaa täysin paperiakaan.
  • Edelleenkin paperi on loistava media tehdä vaivattomasti ja välittömästi merkintöjä ja muistiinpanoja. Paperin lukemiseen ei tarvita näyttöpäätelaseja eikä siitä lähde sinistä valoa.
  • Tulostaminen kallista? Ei ole!
    Myytti tulostamisen kalleudesta on ajalta, jolloin se olikin kallista.

    Edullisimmillaan tulostat 100 tulostetta alle kolmen euron kokonaiskuluilla.

    Se ei ole paljon, jos tulosteella saat 100 lukijaa paremmin reagoimaan haluamallasi tavalla.

  •  Paperin ja digin saumaton yhteistyö. Samalla laitteella, jolla paperi tulostetaan, voidaan myös skannata paperi takaisin halutussa muodossa, esim. PDF, sähköpostiisi, verkkolevylle, pilvipalveluun, sovellukseen, puhelimeen… ihan mihin sen tarvitset viedä.
  • Tulostaminen kuormittaa ympäristöä? Lasertulostimien aikana suurin osa ympäristökuormituksesta aiheutui siitä, että tulostin oli päällä lämmittäen itseään ja kuluttaen virtaa.

    Nykyisillä mustesuihkutulostimilla, jotka eivät käytä lämpöä, voi hiilidioksidipäästöjä vähentää jopa 90% Laser/Led-tulostimiin verrattuna. Myös pakkausjätteiden määrää voidaan vähentää liki 80%!

Officepro ja paperi

Officepron historia lähtee tulostamisesta ja kopioinnista. Vuonna 1985 olimme Euroopan ensimmäisiä Rank Xerox -partnereita Joensuun ja Savonlinnan toimipisteinä.

Olemme kulkeneet pitkän tien kopioinnin, tulostamisen, painamisen ja skannaamisen aallonharjalla ja kokeneet alalta kaiken mahdollisen.

Nykyisin Xerox brändin lisäksi valikoimaamme kuuluvat mm.

Olemme toimittaja, joka pystyy hallinnoimaan monimerkkiympäristöjä. Näin ollen pystymme, asiakkaan lähtökohdista riippuen, tarjoamaan myös muita yleisiä tuotemerkkejä.

Kiinnostuitko jostain? Ole yhteydessä myyntiimme tai jätä yhteydenottopyyntö?

#paperi #viestintä #media #tulostaminen #tulostus #toimisto #tehdas #työnkulku #tehokas #edullinen #nettisivut #paperidokumentti #tarjous #mainos #digitaalinen #digimedia #painettumedia #yhteistyö #PDF #sähköposti #verkkolevy #pilvipalvelu #sovellus #puhelin#lasertulostin #mustesuihkutulostin #hiilidioksidipäästö #vähennys #officepro #kopiointi #painaminen #skannaaminen #Xerox #Brother #Epson #monimerkkiympäristö #ota #yhteyttä #Officepro

Hajautettu vai keskitetty tulostus?

30.11.2020

officepro Finland Oy - Jari Turunen
Jari Turunen
Myyntijohtaja, Officepro Finland Oy

2000-luvulla aloimme keskittämään asiakirjahallintaa ja toimintoja. Organisaatioissa henkilökohtaiset tulostimet poistettiin, siirryttiin työryhmä- ja osastokohtaisiin monitoimilaitteisiin, joilla hoidettiin tulostus, skannaus ja kopiointi.

Keskitetyn tulostuksen myötä tuli haasteita henkilötietojen käsittelyyn ja tietoturvaan jotka ratkaistaan erilaisilla turvatulostusratkaisuilla.

Tämän keskitetyn tulostusratkaisun keskiössä on tietenkin MPS-hallintapalvelut. esim. XPPS-tulostuksenhallintapalvelut.

Keskitettyyn hallintaratkaisuun liittyy laitteiden kulutustarvikeautomatiikka, ylläpito, helpdesk ja tietoturvaratkaisut.
Sekä jatkuva kustannustehokkuuden mittaaminen ja raportointi.

2020 Covid-19 kuitenkin muutti, kenties lopullisesti tapamme työskennellä toimistotyötä.

Osa työntekijöistä siirtyi työskentelemään kotiin. Tutkimuksissa huomattiin, että työteho alkuvaiheessa jopa parani. Organisaatiot huomasivat että joitain työtehtäviä voidaan tehdä etätöinä.

Pian huomattiin myös, että esimerkiksi tietoturvasta tai ergonomiasta ei voida tinkiä, vaikka työskentelemme kotona.

Ne pitää olla hoidettu kuten työpaikallakin. Tulostaminen paperille tai paperien skannaaminen tuli monelle etätyötä tekevälle ongelmaksi.

Näiden takia piti tulle työpaikalle tekemään ”paperityöt” . Laitteet toimistoilla ovat vajaakäytöllä, joskus liki tyhjän panttina ja kotitoimistoissa ei vastaavasti ole järjellisiä laitteita.

Myöskään palaaminen menneisyyteen, että hankittaisiin halpoja erimerkkisiä tulostimia kotiin, joilla ei olisi mitään keskitettyä hallintaa, ei oikein tule kysymykseen.

Paperi on kuitenkin tänäkin päivänä erittäin tehokas ja kustannustehokas tapa käsitellä dokumentteja ja hoitaa prosesseja. Edes Koronavirus ei saa paperia poistumaan toimistoista.

Officepron hajautettu tulostusjärjestelmä

Uudelleenarvioimme muuttuneen tulostusympäristösi ja optimoimme sen nykyistä tilannetta vastaavaksi.

Kartoitamme henkilökohtaiseen käyttöön tulevien laitteiden toiminallisuuden siten, että se palvelee käyttäjää etätyöpisteessä sekä keskitettyä MPS-hallintaa. Laitteet ovat kustannustehokkaita ja ympäristöystävällisiä.

Keskitetyissä tulostuspisteissä olevat laitteet, niiden tarve ja kapasiteetti arvioidaan uudelleen ja tehdään tarvittavat optimointitoimenpiteet. Laitemäärän vähentämien, siirrot, vaihdot.

Erityisesti kiinnitetään huomiota tietoturvaan sekä ympäristöystävällisyyteen. Mahdollisuus vähentää tulostuksen hiilidioksidipäästöjä ja jätteen määrää onjopa 90%

Palvelun keskiössä on nytkin koko tulostusympäristön keskitetty etähallinta. Helpdesk-palvelu eli kaikki asiat hoituu yhdestä palvelupisteestä.

Ja koko ympäristö tietysti avaimet käteen periaatteella kuten Officepron kanssa aina. Valittavanasi on kolmen, neljän, viiden vuoden – tai ikuisesti jatkuvalla takuulla ja ylläpidolla oleva sopimus.

Kiinnostaako myös laitemäärältään skaalautuva ympäristö, jolloin sinulla ei ole yhtään turhaa laitetta?

Kerromme sinulle lisää.

#Asiakirjahallinta #tulostin #työryhmä #monitoimilaite #tulostus #skannaus #kopiointi #keskitetty #tulostusratkaisu #mps-hallintapalvelu #xpps-tulostuksenhallintapalvelut #kulutustarvikeautomatiikka #ylläpito #helpdesk #tietoturvaratkaisut #kustannustehokkuus #toimistotyö #työteho #etätyö #tietoturva #ergonomia #kotitoimisto #paperi #dokumentti #etätyöpiste #kustannustehokkuus #ympäristöystävällisyys #optimointitoimenpiteet #etähallinta

Tervetuloa Officepron nettisivuille

20.10.2020

officepro Finland Oy - Jari Turunen
Jari Turunen
Myyntijohtaja, Officepro Finland Oy

Elämme tätä kirjoitettaessa Korona-syksyä. Se miten Covid-19:n toinen aalto vaikuttaa elämäämme on taas arvioitavana. Varmaa on, että se tulee vaikuttamaan.

Kevään ja kesän korona-toimenpiteet vaikuttivat myös Officepron toimintaan. Asiakkaita ei enää päässyt entisellä tapaa tapaamaan face to face, jotkut projektit siirtyivät ja kun asiakkaat siirtyivät etätöihin, toimistoilla ei enää tarvittu toimistotarvikkeita, tulostimet ja monitoimilaitteet jäivät vajaakäytölle.

Kaikista asioistahan pitäisi yrittää löytää myös hyviä puolia. Korona pakotti ottamaan käyttöön 90-luvun suunnitelmat, jossa työtä ei enää tehty työpaikoilla vaan esim. kotona. Ongelmatonta sekään ei nopeasti toteutettuna ole, eikä välttämättä ratkaisuna hyväkään.

Työ vaatii teknologian ja ergonomian, tehtiin sitä sitten missä hyvänsä.

Säästöjä työnantajalle ei tietenkään kerry, jos yhtä työntekijää kohden joutuu varustamaan kaksi työpistettä. Tulevaisuudessa tulee etätyö varmasti lisääntymään, oli silloin enää Koronaa tai ei. Etätyö sopii joihinkin työtehtäviin kuin veitsi voihin.

Korona-keväänä viimeistään tajuttiin myös etäpalavereiden ja webinaarien merkitys. Teknologiaa sen toteuttamiseenhan on runsaasti tarjolla. Oikein opeteltuna se palvelee varsin hyvin organisaatioita ja säästää matkustamisen ja kulkemisen vaivan.

Säästyneen ajan voi sijoittaa vaikka opetteluun ja valmistautumiseen. Meillä alan toimijana on tietysti aiemminkin ollut ”suutarin lapsella kengät” koska toimimme viidellä eri paikkakunnalla.

Käytämme Microsoft Teamsia liki kaikkeen kommunikointiin toimipaikkojemme välillä, sekä asiakkaidemme kanssa, joiden on vaikea osallistua ns. tavalliseen kokoukseen. Tätä osaamistahan olemme nyt myös myyneet asiakkaillemme.

Myynti- ja markkinointiyritykselle digimarkkinoinnin osaaminen on noussut tämän kevään aikana arvoonsa. Monen yrityksen potentiaaliset asiakkaat ovat siirtyneet verkkoon, josta etsitään toimittajia ja tehdään myös ostopäätöksiä ja tilauksia.

Digimarkkinointi vaan ei kylmiltään ole mitään helppoa. Se että on Google-hakutulos jotensakin kohdallaan ja somessakin ollaan mukana, ja mainoksiakin laitettu, ei vielä tuo yritykselle välttämättä yhtään kauppaa.

Mainosbudjetti saattaa kadota turhiin klikkauksiin, eikä sisältö tavoita kohderyhmää. Yrityksen kannattaa ottaa kumppaniksi esim. mainostoimisto, jolla on näyttöä onnistumisesta.

Me Officeprossa läksimme liikkeelle jo vähän ennen Covid-19:n ilmaantumista. Me otimme sen toisen polun, opettelemme asiat itse ja kehitämme omaa osaamistamme ja työllistämme oman asiantuntijan.

Tosin meilläkin on valmentajina ja kehittäjinä ollut mukana projektissa Suomen parhaita asiantuntijoita, joita varmasti käytämme kehittämisessä mukana jatkossakin.

Officeprolla on toista tuhatta yritysasiakasta, ymmärtämällä heidän toimintaansa, myös markkinointia, pystymme tarjoamaan asiakkaillemme kokonaispalvelua ja lisäarvoa.

Eräs kollegani aikoinaan esitti mäkihyppyteorian. Jos haluat mäkihyppääjäksi ei kannata ensimmäistä hyppyä vetää lentomäestä eikä edes K75-mäestä. Se voi johtaa kohtalokkaaseen epäonnistumiseen.

On lähdettävä siitä pikkiriikkisestä K5 mäestä ja edettävä taidon ja kokemuksen karttuessa kilpailemaan suurempiin mäkiin.

Tämä mäkihyppyteoria on pätevä monessa asiassa, digimarkkinoinnissakin. Olemme jo pienimmät mäet hyppineet ja menossa kohti suurempia mäkiä. Opimme lisää ja kehitämme toimintaamme jatkuvasti. mm. näitä nettisivuja.  Kiire ja päälle painavat deadlinet näyttää olevan tuttua tässäkin asiassa.

#Korona-syksy #Covid-19 #projekti #etätyö #toimisto #toimistotarvikkeet #tulostimet #monitoimilaitteet #etäpalaveri #webinaari #microsoft #teams #myynit #markkinointi #digimarkkinointi #osaaminen #verkko #google #hakutulos #some #mainos #kohderyhmä #valmentaja #kehittäjä #asiantuntija #palvelu #lisäarvo #kehittäminen #oppiminen

Etätyö – uusi normaali. Vinkkejä etätyöhön

6.9.2020

Officepro Finland Oy - Blogit Nikke Ehrukainen
Nikke Ehrukainen
Markkinointikoordinaattori, Officepro Finland Oy

Etätyö

Se mikä muutama vuosi sitten oli neuvoteltavissa oleva poikkeusjärjestely, on yhdessä hujauksessa muuttunut uudeksi normaaliksi.

Etätyö on tullut jäädäkseen. Työnteon luonteen yleinen muuttuminen, työvälineiden yhä nopeampi digitalisoituminen ja kaikkialla saatavilla olevat nopeat yhteydet ovat mahdollistaneet etätyön nopean yleistymisen.

Tietotyöläinen ei ole enää sidottu tiettyyn toimipisteeseen, vaan voi vaihdella työpistettä myös omien tarpeidensa mukaan.

Työpisteen vaihtaminen tuo mukanaan sekä haasteita että mahdollisuuksia. Oman arjen organisoiminen sujuvammaksi voi tarkoittaa kodin ja työpaikan rajojen hämärtymistä.

Vapaa-aika ei ehkä enää olekaan täysin työstä vapaata. Jos työvälineet ovat koko ajan saatavilla, kiusaus töiden tekemiseen on suurempi. 

Suomalainen perinne ja kasvatus kun kannustaa töiden tekemiseen, eikä töitä välttämättä osata jättää kesken. Ei vaikka työaika olisikin jo loppunut.

Siinä missä etätyön tekeminen kaipaa harjoitusta, kaipaa myös etätyön ergonomia yhä suurempaa huomiota.

Vaikka etätyö saattaa konttorissa vietettyjen vuosien jälkeen tuntua siunaukselta, kannattaa muistaa, ettei se oma sohva välttämättä ole se paras työpaikka.

Se mikä vapaa-ajalla ja arjessa tuntuu hyvältä, ei työnteon kannalta sitä ole.

Puutteellinen valaistus, huonot työasennot, sopimattomat työpöydät ja -tuolit, kehno ilmanvaihto tai vääränlaiset näytöt voivat johtaa työn kuormittavuuden lisääntymiseen.

Ja täytyy kuitenkin muistaa, että asiatuntijatyössä yrityksen henkilöstö eli ihmiset ovat yrityksen suurin ja tärkein voimavara. Ihmiset, antakaa itsellenne armoa.

Opetelkaa ottamaan itsenne huomioon töitä tehdessä.

Tässä muutamia vinkkejä etätyön parantamiseen.

Luo itsellesi rutiini

Herätys, aamupesut, kahvit ja puurot, työmatka yms. Eli tee arkiaamuisin kaikki niin kuin ennenkin.

Laita kello ajoissa soimaan, tee aamutoimet niin kuin olisit edelleen töissä toimistolla. Laita työvaatteet päälle. Älä tee töitä yöpuvussa. Käy ulkona ennen töitä. Kävele autolle, pyörälle, bussipysäkille tai muuten vain pieni lenkki ulkoilmassa.

Palaa takaisin kotiin, eli työpaikallesi. Tee töitä, mutta muista pitää taukoja samalla tavalla kuin toimistolla.

Suomalaiseen työkulttuuriin kuuluvat kahvitauot kannattaa pitää myös kotityössä. Poistu työpisteeltä kahville ja pidä tauko loppuun, ennen kuin jatkat.

Pidä lounastauko. Käy ulkona syömässä. Tai ota eväät ja syö ne jossain muualla. Pidä iltäpäivän kahvitauko samalla tavalla kuin ensimmäinen kahvitauko.

Yritä luoda kotikonttorille samanlainen rutiini kuin työpaikallasi oli. Rutiinit auttavat siirtämään työkulttuurin kotitoimistolle ja tekevät työpäivästäsi helpommin hallittavan.

Kun työpäivä päättyy, sulje laitteet ja poistu työpisteeltä. Lähde pois konkreettisesti. Kävele taas ulkoilmassa ja aloita sen jälkeen työpäivän jälkeinen elämä.

Usko pois, kun noudatat rutiineja, työtehosi parantuu etkä aja itseäsi piippuun.

Huolehdi työergonomiasta

Ergonomia on tärkeää. Normaaliin kahdeksan tunnin työpäivään mahtuu liian monta kehoa kuormittavaa hetkeä. Varsinkin etätyössä kuormitus väistämättä nousee.

Työpisteen kun joutuu huonoimmillaan itse suunnittelemaan saatavilla olevista tarvikkeista. Paremmassa tapauksessa töistä voi saada mukaansa kaiken tarvittavan. Tätäkin parempi on, jos etätyöpiste voidaan suunnitella yhdessä ammattilaisen kanssa.

Parhaassa tapauksessa työpisteeseen voidaan saada uudet, tarkoituksenmukaiset toimistokalusteet.

Tästä tietysti jokaisella työpaikalla on omat suosituksensa ja käytäntönsä. Oli työpisteesi sitten parvekkeen riipumatossa tai ammattilaisen suunnittelemassa kotikonttorissa, muista liikkkuminen työpäivän aikana.

Yksipuolinen huono työasento saa hartiat ja niskat jumiin. Vaikka sohva tuntuu hyvältä ja saat pääsi tuettua tyynyllä, ei se vielä tarkoita hyvää työasentoa.

Liikkumattomuus ja huono asento hidastavat verenkiertoa ja aineenvaihduntaa ja saattavat aiheuttaa kipua ja lihasten jäykkyyttä.

Säädä työpisteesi valot riittävän kirkkaiksi, huolehdi ilmanvaihdosta ja ergonomiasta.

Muista lepuuttaa silmiäsi. Sulje silmäsi välillä. Ole rauhassa, et lintsaa töistä, vaan huollat itseäsi työkuntoon.

Suuntaa välillä katse kaukaisuuteen, silmien lihakset saavat lepoa ja jaksavat taas paremmin. Säädä pöydät ja tuolit itsellesi sopiviksi niin, että saat niistä mahdollisimman hyvää tukea päätetyöhön.

Vaikka käytössäsi ei olisikaan sähköpöytää tai säädettävää työtuolia, voit silti itse aktivoida itsesi.

Nouse ylös, venyttele, kävele ja vaihda työasentoa ja paikkaa säännöllisesti. Keho mieli vertyvät liikkeestä ja jaksat painaa päivän työt loppuun.

Ole sosiaalinen

Ainakin jos olit työpaikallasi sosiaalinen. Jos pidit kahvitaukojen keskusteluista tai pidit yllä keskustelua töidesi lomassa, pyri nyt samaan.

Jos viihdyt seurassa ja varsinkin työyhteisösi kanssa, keksi keinot siihen myös kotikonttorilta.

Käytä eri viestisovelluksia, WhatsApp on parhaimmillaan hieno tapa käydä kevyttä keskustelua työporukan kanssa.

Usein käytössä on Microsoft 365 sovellukset, jonka Teams sovelluksella voit pitää vaikka kahvitauot livenä kavereiden kesken.

Langaton headset toimii puhelimen korvikkeena, vaikka joutuisit tekemään töitä tietokoneella koko ajan.

Etätyöaika voi olla eristyneisyyden takia huonoimmillaan ikävä kokemus.

Joten muista olla aktiivinen yhteisösi suuntaan, äläkä jätä yhteydenpitoa toiseen kertaan. Työkavereilta saat vertaistukea ja parhaimmillaan hyviä neuvoja etätyössä selviämiseen.

Tseppiä kotikonttoriin ja Let’s Be Careful Out There!

Officepro Finland Oy - Nikke Ehrukainen

#Etätyö #digitalisoituminen #nopeat yhteydet #tietotyö #toimipiste #työpiste #organisoiminen #työpaikan #työvälineet #työaika #ergonomia #konttori #valaistus #työasento #työpöytä #ilmanvaihto #näyttö #asiatuntijatyö #yritys #henkilöstö #työmatka #toimisto #töitä #työkulttuuri #kotityö #kotitoimisto #työpäivä #työteho #työergonomia #etätyöpiste #toimistokalusteet #työasento #sähköpöytä #työtuoli #työyhteisö #viestisovellus #whatsapp #microsft #office 365 # teams #sovellus #headset #tietokone #etätyöaika #aktiivinen #yhteydenpito #vertaistuki

Pyydä asiantuntijamme yhteydenottoa. Vastaamme vuorokauden kuluessa.
Tai soitamme jos jätät puhelinnumerosi.