You are currently viewing Miksi infonäyttö, info-tv tai mainosnäyttö?

Miksi infonäyttö, info-tv tai mainosnäyttö?

Yhteiskunta ja sen infrastruktuuri muuttuvat koko ajan. Ihmisten halu ja kyky käsitellä tietoa on jatkuvassa murroksessa. Nykyisessä tietoyhteiskunnassa, jossa viestintää on tarjolla monikanavaisesti, on tärkeää kiinnittää ihmisten huomio haluttuun asiaan tehokkaasti.

Vaikka joskus tunnemme suorastaan informaatioähkyä, kaipaamme kuitenkin viestintää.

Mikäli viestintää ei ole tarjolla, etsimme sitä automaattisesti itse. Siinä missä vuosikymmen sitten otimme vaikkapa odotushuoneessa käteemme sanomalehden, kaivamme nyt älylaitteen esiin. Vaikka sanotaan että tieto lisää tuskaa, etsimme uutta tietoa kuitenkin jatkuvasti.

Tekniikan kehittyessä viestintä on muuttunut. Myös ihmisten oletukset viestinnästä muuttuvat.

Haluamme olla koko ajan “ajan hermolla”. Tämän päivän sanomalehti pitää sisällään eilisen uutisia ja varsinkin uutisvirrassa sähköiset kanavat ja infonäytöt kasvattavat merkitystään.

Nykyaika

Nykyaikaiset viestisovellukset vastaavat hyvin ihmisten yhteisöllisyyden tarpeeseen. Entisinä aikoina tapaamispaikkoja olivat, kylän kirkot, kaupat, kahvilat ja torit. Ihmiset kokoontuivat yhteen ja siellä vaihdettiin uusimmat uutiset ja juorut.

Nykyään, varsinkin vallitsevan Covid-19 epidemian aikana, fyysinen tapaaminen on vähentynyt ja ihmiset kokoontuvat sähköisesti. Internetin ilmaisissa, avoimissa kanavissa jokainen voi osallistua lähes mihin tahansa keskusteluun.

Facebook ja Twitter ovat nykypäivän torit ja markkinat.

Vaikka fyysinen kontakti puuttuu, ihmisiä on paikalla enemmän kuin koskaan ennen. Uutiset, juorut ja tavarat vaihtavat omistajaa, kellon ympäri. Jos et ole läsnä siellä missä ihmiset kokoontuvat, et saa ääntäsi kuuluviin.

Infotaulut vastaavat nykypäivänä ihmisten tiedon tarpeeseen.

Oli kyseessä sitten julkinen toimija tai yksityisyrittäjä, tieto välittyy siellä missä ihmiset liikkuvat. Kauppatorin keskeiselle paikalle sijoitettu infonäyttö tulee nähdyksi.

Infotaulut

Fysologinen tosiasia on, että katsee kääntyy liikkeen suuntaan.

Infotaulujen vaihtuvat sisällöt keräävät ihmisten huomion paljon paremmin kuin staattinen mainos.

Kesäiset torit ovat paikkoja missä ihmiset viihtyvät. Julkinen toimija, kaupunki, kunta tai vaikkapa seurakunta pystyy tiedottamaan helposti palveluistaan infotaulun avulla näkyvällä paikalla.

Täytyy myös muistaa, että hyvin kerrottu viesti kulkee eteenpäin myös ihmisten välityksellä, ikiaikaisten perinteiden mukaan.

Esimerkiksi kaupunki pystyy helposti huomioimaan vaikka turistien tarpeet tiedottamisessaan.

Mistä löytyy julkinen WC, tai missä on lähin kirjasto tai vaikka neuvola. Millaista ohjelmaa tarjoaa kaupunginteatteri tai missä on uimaranta?

Torilla oleva infotaulu antaa hyvin tilaa myös kaupallisille toimijoille. Keskeisellä paikalla oleva suuri näyttö tulee varmasti nähdyksi. Jo yksistään suuri pinta-ala  mahdollistaa usen toimijan samanaikaisen tiedottamisen tai mainostamisen.

Kaupalliset tiedotteet

Mahdollisuus ohjelmoida mainoksiin erilaisia näyttöaikoja tuo myös reilusti lisää näkyvyyttä ja samalla parantaa infonäytön käyttöastetta.

Mainosten hinta luonnollisesti tippuu, mitä useampi laskua on maksamassa. Samalla ajankohtainen ja kohderyhmän tavoittava mainostaminen lisääntyy.

Kahvilat voivat aamulla mainostaa kahvia, aamupuuroa ja uunituoreita piirakoitaan. Keskipäivällä lounasravintolat voivat mainostaa omia lounastarjouksiaan. Iltapäivällä samassa näytössä voi olla mainoksia Takeaway -ruuasta.

Vastoin yleistä luuloa kilpailu ei ole välttämättä pahasta. Saman alan toimijoiden mainostaminen tai läsnäolo samassa paikassa ei vähennä omia asiakkaita, vaan tuo niitä lisää yhtäläisesti kaikille.

 Tämä on helposti nähtävissä kauppakeskuksissa. Mitä enemmän liikkeitä on samassa paikassa, sitä suurempi määrä mahdollisia asiakkaita kaikille on tarjolla.

Liikkuva kuva vangitsee huomion ja tuo parhaimmillaan sijoitetun pääoman takaisin hyvin helposti.

Arjen hallinta

Kaikki eivät tietenkään pääse tai halua mukaan keskikaupunkien suurille areenoille. Siitä huolimatta samat lainalaisuudet pätevät myös pienemmillä näytöillä.

Ohjelmoitava info-tv välittää viestejä, tiedottaa, mainostaa tai on parhaimmillaan interaktiivinen apulainen jokapäiväisten asioiden hoidossa.

Taloyhtiön porrasnäytöstä voi varata sauna- tai pyykkitupavuoron helposti omilla tunnuksilla.

Pikaruokalassa voit tehdä ja maksaa tilauksen käyttämällä kosketusnäyttöä. Autohuolto tai luontaistuotekauppa voi mainostaa ajankohtaisia tarjouksiaan oman liiketilansa ulkoseinällä tai vaikka näyteikkunassa.

Koulu voi tarjota oppilaille ja opettajille ajantasaista tietoa tilojen käytöstä, ruokalistoista, terveydenhoitajan päivystyajoista ja kaikista muista arkeen vaikuttavista asioista.

Helppous

Nykyaikaiset infonäytöt ovat säänkestäviä, interaktiivisia, ohjelmoitavia sisällönhallinta-järjestelmiä. Mutta silti helppokäyttöisiä, ihmisen ihmisille suunnittelemia.

Ei kannata säikähtää RSS- syötteitä, html5-koodia, integraatioita tai muita teknisiä termejä. Kaikilla asioilla on oltava nimi. Jos se nimi ei kuulu omaan arkikieleen tai on täysin vieras, sen omaksuminen voi tuntua aluksi työläältä.

Termistöstä huolimatta tämän päivän infonäytöt ovat mahdollisimman käyttäjäystävällisiä, monikielisiä, käyttäjää opastavia ja omalla kännykällä ylläpidettäviä.

Jos käytät puhelinta muuhunkin kuin puheluiden soittamiseen, osaat käyttää myös infonäyttöä.

Mutta jos vieläkin mietit, onko infonäytön hankkiminen varmasti järkevää, kokeile ensin vaikka tavallista ilmoitustaulua.

Vie se vilkkaan kadun varteen ja pidä siitä huoli ympäri vuoden. Se kestää varmasti sateet, tuulet ja lumituiskut. Kukaan ei varmasti vie siihen nastalla kiinni laittettuja lappuja pois, ei edes tuuli.

Ja jos viekin, ei se haittaa. Viet siihen kuitenkin uusia lappuja joka päivä. Kyllä mustekynä kestää aikaa ja näkyy hyvin. Varmasti saat myös jonkun muunkin innostumaan näin hyvän viestintä-välineen käytöstä. Hän kyllä jakaa mielellään kustannuksia ja ylläpitovastuuta kanssasi.

Niinpä. Asiat muuttuvat erilaisiksi, kun niitä alkaa vertailemaan muihin mahdollisiin vaihtoehtoihin. Tosin ennen kaikki oli paremmin.

Vai oliko sittenkään?

Vastaa