Näre Ry on Nurmeksessa toimiva työttömien yhdistys. Yhdistys on perustettu 1993 nimellä Nurmeksen Seudun Työttömät ry. Toimintamme sydän on Närekartano, jossa sijaitsevat yhdistyksen Nurmeksen toimitilat.
Närekartanolta löytyvät lounasruokala, puutyöpaja, kutomo, ompelimo ja yhdistyksen toimistotilat.
Yhdistys työllistää seitsemän kokoaikaista ja neljä osa-aikaista työntekijää. Lisäksi työllistämme palkkatukityöhön Närekartano -työvoimapoliittisen hankkeen kautta yhteensä 30 henkilöä Nurmeksessa, Valtimolla ja Juuassa.
Lisäksi tarjoamme kuntouttavan työtoiminnan paikkoja toimipaikoissamme yhteistyössä Siun Soten, Nurmeksen kaupungin ja Valtimon kunnan kanssa. Liikevaihtomme on noin 90000 euroa ja olemme voittoa tavoittelematon yhdistys.
Yhteistyö Officepron kanssa alkoi vasta äskettäin. Saimme itseasiassa nyt kuluvan vuoden toukokuussa käyttöömme Officeprolta hankitun Xerox monitoimilaitteen.
Laitteen hankkiminen tuli ajankohtaiseksi, kun aikaisemmin käytössä olleet kopiokoneet tulivat käyttöikänsä loppupuolelle. Sen lisäksi eri paikoista eri aikaan ostetut koneet olivat hankalia huoltaa. Koneisiin ei ollut mitään huoltosopimusta, joten vian ilmaantuessa apua ei voinut kysyä oikein mistään.
Lisäksi värikasettien ostaminen erilaisille koneille oli aikaa vievää ja hankalaa. Aikaisemmat koneet olivat pieniä kotikäyttöön tarkoitettuja laitteita, jotka eivät sitten soveltuneet kovin hyvin toimistokäyttöön.
Koneiden uusimisen yhteydessä nousi esille myös tarve paperidokumenttien skannaamisesta. Yhdistyksen pitää jo lainkin mukaan säilyttää hallituksen kokouksen pöytäkirjoja, tilinpäätöstietoja ja muita hallintoon liittyviä dokumentteja säädetty aika. Yhdistyksen tuottamia dokumentteja pitää myös pystyä jakamaan sähköisesti.
Hankittava kone piti myös saada liitettyä lähiverkkoon niin, että se oli saavutettavissa ja käytettävissä usealta eri työpisteeltä.
Officepron Aluemyyntipäällikkö Tuomo Tanttari oli ollut jo aiemmin yhteydessä toiminnanjohtajaamme toimistolaitteiden osalta. Tuomolta saimme henkilökohtaisen esittelyn laitteesta sekä samalla myös tarjouksen laitteen ylläpitosopimuksesta.
Tottakai vertailimme hintoja eri laitteiden ja toimittajien välillä. Tärkeimmät hankinnan kriteerit olivat kuitenkin paikallisuus ja laitteen huoltovarmuus.
Huoltosopimukseen kuuluva automaattinen värien toimitus ja Officepron Help Desk olivat todella tärkeitä asioita päätöstä tehtäessä.
Toki meillä oli epäilyksiäkin hankinnan suhteen. Onko meillä oikeasti tarvetta noi kalliille laitteelle, osataanko sitä käyttää ja tai kuinka kauan opetteluun menee aikaa? Mutta kun paikallinen leipomo Pielispakari vielä suositteli Officeprota, oli päätös sitten kuitenkin lopulta helppo tehdä.
Nyt kun laite on hankittu, siihen ollaan tosi tyytyväisiä. Tähän mennessä on jo havaittu, että tulostamiseen liittyvä työaika on selvästi vähentynyt. Lisäksi toiminta on paljon helpompaa nykyiselle laitteella.
Yhdistyksen arkistoitavat dokumentit on jo saatu sähköiseen muotoon. Lisäksi automaattinen värien toimitus toimii hienosti. Ja vaikka laitteessa olikin joku ongelma, saatiin sekin hoidettua tosi nopeasti.
Soitto Help Deskiin ja huoltomies ja uusi osa tulivat paikalle todella nopeasti. Help Deskistä on saanut apua myös tietokoneen ajureiden asennukseen.
On todella helpottavaa kun tietää, että apua saa kun sitä tarvitsee.
Officeprota on helppo suositella oman kokemuksen perusteella. Asiantunteva henkilökunta ja hyvä palvelu. Nyt laitteet ovat koka ajan kunnossa ja jos ongelmia tulee, tietää että myös apua tulee. Ollaan tyytyväisiä.
Terhi Hampinen Järjestösihteeri